6. mai 2014

Første skisser

De første skissene til prototypen:



Grensesnittskissen til venstre inneholder knapper for hovedfunksjonene:
  • Ta en test (?)
    Deretter de fire knappene i bunn av skjermen:
  • Lag en test
  • Rediger en test
  • Statistikk
  • Innstillinger
I midten en skjerm for å velge sidetype (når en skal lage en test) og til høyre en side fra en kort læringssekvens.

Så absolutt foreløpig, og "work in progress".....

Prototyping med Google presenter:



Slik arter det seg i praksis - det fungerer faktisk rimelig godt å prototype ved hjelp av Google Presenter. Skal se litt mer på dette. Kanskje vi snakker apputvikling på sparebluss. I mange sammenhenger, der en kun skal presentere innhold med enkel interaktivitet, kan dette duge.

Hva er mikrolæring
Mikrolæring er ikke noe nytt. Det handler først og fremst om at man deler opp lærestoffet i mindre og lar studentene få tilgang til disse. Å jobbe med korte skjermforelesninger og podcast kan dermed være et eksempel på former for mikrolæring.

Tanken med mobil mikrolæring er å ta dette noen skritt videre, over på mobile plattformer. Den korte formen som mikrolæring legger opp til er på mange måter skreddersydd for mobilen. Siden telefonen er med obver alt kan vi når som helst ta den fram å gå gjennom en læringssekvens - i stedet for å sjekke Facebook.

Dette er vi på ingen måte alene om. Det finnes etter hvert en god del forskjellige applikasjoner som støtter dette. Jeg kjenner nok ikke langt fra hele feltet, men ut fra det jeg har sett så langt tyder det på at en del kan gjøre bedre. Skal vi ha et verktøy som i benytter i større skala er det dessuten en fordel dersom lisensbetingelse er gunstige - les: gratis for brukeren.

Ny pedagogikk
Mikrolæring begrunnes noen ganger med litt "grunne" argumenter, som at mobilen alltid er med oss, at det er morsomt, ikke minst at det er fleksbelt osv. Dette er helt klart av betydning, men samtidig er det all grunn til å legge vekt på at for noen typer læring, kan de korte, poengterte sekvensene i seg selv være det som er best egnet. Ikke minst gjelder dette innen profesjonsfagene, der koblingen mellom ulike "prosedyrer", som studentene skal beherske, og teori, er av stor betydning.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar